be creative ♥

Lär dig att vika servettblomman!
Har precis vikt en ny servettblomma för att visa er hur man gör! Watch and learn ^_^

Såhär kommer servettblomman att se ut när den är klar.


Välj en servett du vill använda, den kan självklart vara enfärgad eller med mönster. Som ni ser har jag valt en mönstrad servett. I det första momentet behövs en sax.


Klipp av kanten på ena sidan på servetten, den kanten som är dubbelvikt.


Såhär ser det ut när remsan på den dubbelsidiga kanten är avklippt.


Sedan viker du upp servetten som ser ut som en kvadrat till en lång rektangel. Eftersom jag har valt att ta en mönstrad servett lägger jag ihop de mönstrade delarna som på bild 7, men detta kan man variera som man vill. Det är bara till att testa sig fram. De enfärgade servetterna behöver inte detta moment, endast till att "öppna" servetten till en rektangel.


Sedan tar man ena kortsidan och viker in en bit, vänder på servetten och viker igen. Som en solfjäder.


Hela servetten ska vikas ihop hela vägen, sedan viker du ihop den som på bild 11 för att hitta mitten på solfjädern.


Där ska du knyta med den remsan som du tidigare klippte av. Se till att knuten hamnar nedåt.


Börja på ena sidan med att sära på de tunna servettbladen. Gör detta försiktigt så att pappret inte rivs sönder. (Det har hänt mig många gånger! Haha)


Växla med att sära på varannan sida när du drar upp servettbladen.


Dra upp alla bladen och rätta/fluffa till, tills du är nöjd.


Good luck ^_^
#1 - Babbi - [Design & Foto]

Tusen tack för din kommentar om min design och kundskaper :-D Tack för tipset oxo om servett blomman!

#2 - Teru

Wow detta måste jag testa! Thanks Jenny! (:

#3 - Djet

Det blev inte så tokigt. =)

#4 - Josie

Fin blogg!:)

#5 - Sandra C

Oooh, detta måste jag testa på mitt stundande födelsedagskalas :) Fiiint!

#6 - carrooo

ooh, läckra servetter!:) du kunde din grej!

#7 - Djet

Vid närmare eftertanke ser den där saxen faktiskt lite farligt ut.... ^^;

#8 - Sandra C

Oooh, Jenkaboo, du är en darling! Vi kan väl ta det på msn kanske? Aningen lättare eller vad säger du.. ;) Och vad jag menade var som svar på att du längtade hem till Hbg och flytt dit att Skåne också längtar tills du kommer tillbaka. Duh! Men kan ju inte tala för Hbg längre eftersom jag inte bor där längre juuu! Jag får väl ha ett specialkalas endast för VIP inbjudna, dvs mina favvobrudar. Hihi. Puss!

#9 - Teru

Sv: Hihihihi...

Mmm den var helt okay, men lite dryg i längden när man känner sig som en total idiot :P

Hahahahaha

#10 - Josie

Visst är det! Både gott och roligt att fläta, haha.



Tack så mycket! :D

#11 - Sara

Jag har ju bara dig att säga tusen tack för de :)

#12 - Babbi - [Design & Foto]

Hej igen! Alltid roligt när folk inspireras ist för att snor, kul att du även skriver det, fan ingen som gör annars.... ha en jättefin dag!

#13 - E

hon grym i den serien :)

aa vet inte riktigt när den kommer ut :D

#14 - Josie

Haha, okej. ;D



Visst är det gott med snören! :)

#15 - Teru

SV: Hahahhaa mmmm!

Those ppl have played too much pacman! :P

#16 - jennynguyen

oj vad snyggt :O kanske ska försöka nån dag när jag har tråkigt haha :D fin blogg btw!

#17 - Anonym

Åh, tack detsamma :D

Och jag blev sjukt sugen på att testa det själv nu! xD

#18 - Teru

Jenny Jenny! Jag gjorde den nu! Den blev jättefin! Rosa och svart hihhi :D

#19 - Teru

Sv: I do it tomorrow ne! :D

Nite Nite and sweet dreams :D

#20 - Teru

Sv: Ops jag kan nog inte skicka en bild till dig, råkade använda den nu när jag åt :P

Real fluffy and smoth ne~

XDDDDD

#21 - Anonym

du tar verkligen jättefina bilder!(:

#22 - Cuongphan

coolt! :)

#23 - Tess

men gud, snyggt. det måste jag prova.

#24 - Gina

Jäätefint! Roligt att testa på var det (:

#25 - Sara

Åh så snyggt! Vilket roligt tips :-)