be creative ♥

Ett Öga Rött

Skriven av Jonas Hassen Khemiri.

Boken handlar om en kille som hårt och frustrerad försöker hålla sitt ursprung levande.

Citat från boken: Ibland man kunde se Halim stoppade handen i fickan och kände på extra antennsladden som låg där inplastad utan larmad prislapp och då man kunde se han log lyckligt.

Vad betyder bland annat bazade (sno?), slatchade eller paran? Och sen var det några arabiska ord också.. Beshuaya? Inshallah? Walla? Jag har kommit fram till att jag tror att "Tsbahallscher" betyder godnatt. Men annars är jag ganska vilsen. Man förstår ändå lite mer än vad jag trodde.. Vissa ord kan man ju mer eller mindre gissa sig till med hjälp av sammanhanget.

However. min j*vla f*cking röst är fortfarande värdelös. Kan inte prata, och i fredags hade vi ju vår vernissage examination. Ni kan ju gissa om det gick bra. Om jag ska prata så att det blir med "normal tonläge" så får jag skrika tills mitt huvud är blått. Om jag vill säga en hel mening alltså. Till exempel när folk ringer så kan jag inte hålla på att viska för då hör de inte mig (sluta ring mig nu när jag inte kan prata, det är svårt nog att göra sig hörd face to face, ännu svårare att få personen på andra sidan luren att höra mitt väsande...).

Dock är det både jobbigt att "skrika" och ha huvudet blått, så jag viskar för att göra mig överhuvudtaget hörd. Jag har viskat i nästan en vecka nu (vilket nog inte är så jävla bra för mina stämband, men det är ju det enda sättet för mig att prata med folk). Snacka om att det är jävligt frustrerande efter ett tag. Och nästa vecka ska jag på VFU!!! Eh, skitbra. Det känns lyckat när man inte kan prata med barnen, eller så kommer dom nog att tycka att jag är liite skum som springer runt och viskar hela tiden :/ Jag är fortfarande irriterad över att jag måste vara hos 3-5 åringarna. Flera av mina klasskompisar som ska vara på småbarnsavdelning, och dom vill inte ens vara där! LÖNT. Byta med mig liksom. Ni som inte har praktik typ i Ulricehamn eller värre. Haha. Men jösses, ser inte fram emot det.

Till råga på allt elände så har jag fått någon konstig värk i huvudet. Men bara på den vänstra delen. Liksom typ partiet runt tinningen och ner till käken. Men bara på vänstra sidan, helmysko! :( Jag är så jävla trött på detta nu. Kan man inte bara liksom bli frisk, må bra och inte ha massa pain?! GAH.

Näsan har börjat snora lite också. Vilket den inte har gjort sedan jag blev sjuk, vilket var två veckor sen snart. Jag mådde prima förutom halsen och rösten. Men nu spökar ju hälften av skallepäret. Och om inte det vore illa nog så smakar ingenting som jag äter. Vi var ju och storhandlade igår. Köpte bland annat massa god glass. Mums tänkte jag. Skämma bort mig lite nu när allt är sådär eländigt. Tror ni att den smakade? Jovisst. Typ: kyla. Och pyttepytte lite sött. Helt katastrofalt. Men det gör väl ingenting, det finns ju alltid någon som äter upp den. Men det är ju absolut inte storkränget-marcus och lillkränget-sizzla som jobbar på noggerglassen just nu i denna sekund. Orättvist.

Nu har jag ju förutom "ett öga rött" att ta itu med, även "Kirre" som jag ska läsa ut tills på torsdag eftersom vi har litteratur seminarium på båda böckerna tydligen.

GAH, också finns det ett äckel som jag stör mig på. Fruktansvärt. Kan inte hjälpa det men hon irriterar mig så sjukt. Nä... jag ska nog sluta skriva nu.

Klagosjukan